امروز : شنبه01 اردیبهشت 1403 | 10شوال 1445 | 20 آوریل 2024

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي پنجره جمعيتي را فرصتي مغتنم براي رشد و توسعه کشور دانست و بر رفع عدم توازن‌هاي موجود تاکيد کرد. به گزارش ايسنا دکتر علي ربيعي با حضور در نخستين همايش «توسعه و عدالت آموزشي»، گفت: دولت يازدهم رفاه را به عنوان حق مردم به رسميت شناخته و با در نظر داشتن فقر و نابرابري و توجه به اين مشکلات، سعي در برطرف کردن آن دارد.
 وي با بيان اينکه در برنامه سوم توسعه به نهادسازي اهميت زيادي داده شده است، افزود: براي کاهش فقر بايد نهادسازي کنيم. وزير رفاه با اشاره به اينکه فقر آموزشي، فقرسلامت، فقر غذايي و فقر درآمدي از شاخص‌هاي مهم بررسي ميزان فقر در جامعه هستند، اظهارکرد: هرم توزيع درآمدي کشور ما نشان مي‌دهد که هفت ميليون نفر در شرايط فقر شديد هستند و همچنين امنيت غذايي آنها در مخاطره است.
ربيعي همچنين افزود: 5 تا 6 ميليون فرد پردرآمد داريم که ميزان ثروت آنها با ميزان ثروت پولداران يا ثروتمندان در کشورهايي مثل آمريکا چندان تفاوتي ندارد.
 وي با بيان اينکه ما در اجراي برنامه يارانه هفت ميليون نفر را شناسايي کرده‌ايم، تصريح کرد: دولت يازدهم در تامين امنيت غذايي تا حدي موفق بوده، ضمن اينکه در آينده‌اي نزديک ميزان اين هفت ميليون نفر به 10 ميليون نفر افزايش خواهد يافت.
وزير رفاه در همين خصوص ادامه داد: در جريان اجراي طرح تحول سلامت و بيمه اجتماعي شش ميليون نفر براي بيمه سلامت ثبت‌نام کرده‌اند. طبق بررسي‌هاي ما اين افراد اغلب جزو طبقات فقير شهري هستند.
ربيعي با اشاره به اينکه ما با انواع عدم توازن در جامعه روبه‌رو هستيم، اظهار کرد: ميزان توزيع درآمد در تهران هفت برابر بيشتر از استان سيستان و بلوچستان است، اما فقر شهري در تهران بسيار برهنه‌تر است.
وي عدم توازن موجود را مانع بزرگي برسر راه تحقق عدالت آموزشي دانست و گفت: طبق مطالعاتي که ما انجام داده‌ايم، نسبت ميانگين مخارج خانواده‌هاي با سرپرست با سواد از خانواده‌هاي بي‌سواد بيشتر است ضمن اينکه افراد با سواد در توزيع و امکان‌يابي شغل، از افراد بي‌سواد در وضعيت بهتري هستند.
همچنين اثر رشد اقتصادي در کاهش فقر در ميان افراد با سواد بيشتر از افراد بي‌سواد است. وزير رفاه ادامه داد: از سال 83 تا به حال فقر شهري رو به افزايش بوده و به استثناي سال 86 که ميزان اين شاخص، کمي کاهش مي‌يابد، همچنان روبه‌رشد است. بنابراين بيشترين مسائل آموزشي در مناطق محروم و حاشيه شهرها رخ مي‌دهد.
ربيعي در ادامه سخنانش به عدم توازن جنسيتي نيز اشاره کرد و افزود: طبق شاخص توزيع فقر بر حسب جنسيت، زنان سرپرست خانوار دو برابر فقيرتر از مردان سرپرست خانوار هستند. ضمن اينکه 35 درصد دختران دبيرستاني در روستا از تحصيل باز مي‌مانند که اين رقم براي پسران کمتر است. همين‌طور ما به موارد زيادي از بکارگيري زنان و دختران با حقوق بسيار پايين در شرکت‌هاي خصوصي روبرو هستيم که حتما اين مساله را پيگيري خواهيم کرد.
وزير رفاه اعتدال را به معناي عدم توازن‌هاي ساختاري دانست و بر حل اين عدم توازن‌ها که در حوزه محيط‌زيست، نظام آموزشي و اقتصادي و شهري ديده مي‌شود، تاکيد کرد. وي سه نوع سواد کلي را مطرح کرد و ادامه داد: سطح سواد کلي موثر، به معناي توانايي يک فرد براي زيستن در دنياي امروز و درک ساز و کارهاي آن است و سواد فني و حرفه‌اي به معناي افزايش مهارت‌ها و اشتغال و داشتن شغلي با درآمد کافي و سواد علمي مختص دانشمندان است.
 ربيعي در همين خصوص اظهار کرد: تفاوت اين سه نوع سطح سواد به درستي در جامعه ما شناخته نشده و ما دچار عدم توازن در اين سه سطح هستيم و همين مساله رابطه بين فقر و عدالت را بهتر بيان مي‌کند.
وزير رفاه با تاکيد بر اينکه هم‌اکنون 170 هزار کودک بازمانده از تحصيل داريم، از طرح اين مشکل در جلسات شوراي عالي رفاه خبر داد و در همين خصوص نيز افزود: ما با يک جمعيت ميليوني در روستاهاي کشور روبرو هستيم که در مقاطع راهنمايي و دبيرستان ترک تحصيل مي‌کنند. اين در حالي است که بايد به ميزان مهارت و سطح کيفيت اطلاعات افرادي که دوران تحصيلات عالي را گذرانده‌اند هم توجه کنيم.
ربيعي با اعلام اين خبر که کميسيون اجتماعي دولت از هفته آينده بسته حمايتي تحصيل افراد بازمانده از تحصيل و مبارزه با بي‌سوادي را دنبال خواهد کرد، اظهار کرد: هدف ما در مرحله اول حذف بي‌سوادي در گروه سني زير 30 سال و در مرحله دوم در گروه سني بزرگسالان و سالمندان است.
وزير رفاه به عملکرد آموزش فني و حرفه‌اي و آموزش عالي که هر ساله با ورود حجم عظيمي از جوانان به مقاطع گوناگون تحصيلات عالي روبه‌رو است، انتقاد کرد و در همين خصوص اظهار کرد: با توجه به پروژه‌هاي اجرا شده در منطقه عسلويه، ميزان اشتغال در اين منطقه بالاست، اما بومي‌هاي اين منطقه به علت عدم بهره‌مندي از سواد موثر و فني هنوز بيکارند.
 ما با انعقاد تفاهم‌نامه‌اي با سازمان فني و حرفه‌اي و وزارت نفت تلاش کرديم تا با برگزاري کارگاه‌هايي براي اين افراد آنها هم وارد بازار کار شوند. وي ادامه داد: دانشگاه‌هاي ما که بايد افراد آکادميسين و متخصصان فني تربيت کند، در حال حاضر با ورود حجم عظيمي از جوانان کشور روبه‌روست که تعداد بسيار زيادي از اين افراد در نهايت در مشاغلي با سطحي پايين‌تر از مدارک تحصيلي خود به کار مجبور مي‌شوند.
 ربيعي با تاکيد بر اينکه ما بايد نگاه واقع‌بينانه‌تري نسبت به آموزش عالي داشته باشيم، پنجره جمعيتي را فرصتي دانست که از سال 85 به روي کشور باز شده و تا سال 1430 ادامه خواهد داشت و اظهار کرد: اگر نظام آموزشي با همين روند فعلي پيش رود، اين پنجره جمعيتي را براي ما به مصيبتي بدل خواهد کرد.
وي با اشاره به اينکه توجه به برخي از مسائل در جامعه ايران به فراموشي سپرده شده و کسي حرف موثري در اين زمينه‌ها به خصوص مباحث عدالت آموزشي و کيفيت آموزشي نمي‌زند برگزاري هر همايش و تجمعي را شروع راهي جديد براي ورود به اين مباحث عنوان کرد.
وزير رفاه در پايان با بيان اينکه در سايت وزارت رفاه بخشي با عنوان گفت‌وگوي اجتماعي ايجاد کرده‌ايم که مباحث مهم را به بحث بگذاريم، اظهار کرد: ما فقر روستايي و بازماندگي از تحصيل را احساس مي‌کنيم و اين مسائل را مي‌فهميم و تمام تلاش دولت براين است که با تکيه بر مباحث علمي براي حل اين مشکلات تدابير بينديشد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين با بيان اينکه اولويت ما ورود به مباحث بازماندگان از تحصيل است، بر لزوم اجراي قانون کار و پيگيري مراکز متخلف تاکيد کرد.
علي ربيعي در حاشيه دومين روز از برگزاري همايش توسعه و عدالت آموزشي و در جمع خبرنگاران ضمن خبر پيگيري دولت براي بسته حمايتي بازگشت کودکان بازمانده از تحصيل به مدرسه از هفته آينده، تصريح کرد: هدف ما اين است که همه ايرانيان تحصيلات خود را تا انتهاي مقطع دبيرستان بگذرانند و هيچ کودک بي‌سواد يا بازمانده از تحصيلي نداشته باشيم.
وي با اشاره به اينکه 30 درصد جمعيت سالمندان بي‌سواد هستند، گفت: در شوراي عالي رفاه «بسته بازگشت کودکان بازمانده از تحصيل» مطرح و قرار براين شد که وزارت رفاه با همکاري وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي اجرا و تأمين اعتبار اين بسته را برعهده بگيرد.
وزير کار و رفاه اجتماعي در همين خصوص تصريح کرد: اين بسته در حال حاضر تدوين شده و به کميسيون اجتماعي دولت ارائه شده و در دستور کار قرار گرفته است ضمن اينکه ما براي اجرا و برنامه‌ريزي اين بسته از نظر صاحبنظران آموزشي و اقتصادي هم استفاده کرده‌ايم.
ربيعي با بيان اينکه ما امسال 170 هزار کودک بازمانده از تحصيل در دوره ابتدايي داريم، اظهار کرد: در بررسي‌هاي صورت گرفته عموما مانع اصلي ورود به مدرسه خانواده، موانع فرهنگي و فقر بوده که ما با در نظر گرفتن مشوق‌هاي آموزشي و مالي براي اين خانواده‌ها، سعي در بازگرداندن اين کودکان به مدرسه داريم.

 


0

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

نماد اعتماد الکترونیکی

Telegram 1