امروز : جمعه10 فروردین 1403 | 18رمضان 1445 | 29 مارس 2024


در حالي كه موعد بازگشت حاجيان از سرزمين وحي فرا رسيده است، بررسي اجمالي مراسم هاي وليمه حاجيان از سرزمين نور بازگشته، هر انسان فکوری را با دوگانگی هایی روبه رو می سازد.

به گزارش «تابناك»، تقريبا در اين روزها و تا دو هفته آينده، كمتر مي توان تالار پذيرايي يا حتي هتل ها و رستوراني هايي را براي برگزاري مراسمي رزور کرد.
بنا بر پيگيري ها و تماس هاي تلفني خبرنگار «تابناك» با رستوران ها و تالارهاي پذيرايي تقريبا قريب به اتفاق اين اماكن براي وليمه حاجيان رزرو شده اند و جايي براي مراسم هاي ديگر باقي نمانده است.
بنا بر اين گزارش، نكته جالبتر و حيرت انگيز اين ماجرا، قيمت فهرست غذايي اين تالارهاي پذيرايي است كه بنا بر پيگيري هاي انجام گرفته براي يك نوع غذا از 7500 تومان آغاز شده و تا 25000 تومان نيز براي همان يك نوع غذا در برخي تالارها افزايش مي يابد و اين در حالي است كه مخلفات غذايي همچون نوشيدني، دسر و سالاد هم به صورت مجزا حساب مي شود و ميوه و شيريني نيز بر عهده خود حاجيان است.
بنابراین، حاجياني كه قرار است دو يا چند نوع غذا در وليمه خود استفاده كنند، به همين ترتيب، هزينه خود را بالا مي برند که با اين وضعیت، اگر هزينه مراسم وليمه ايرانياني ـ كه امسال به مراسم حج اعزام شده اند ـ به همراه دیگر هزینه های آنان بر پایه اين نرخ ها محاسبه شود، رقمی نجومي به دست خواهد آمد؛ رقمي كه ظاهرا پس از يك مراسم روحاني و معنوی هزينه مي شود، ولی در واقع در بسياري از جهات به خودنمايي ها و چشم و هم چشمي هايي مي ماند كه تنها براي نشان دادن به خلق الله تدارك داده مي شود.
افزون بر اين بايد گفت: افرادي که پس از گذشت نزدیک يك ماه به تصفيه درون پرداخته اند، در برگشت از سفر اين روحاني با تدارك چنين مهماني هايي، چنان خود را دوباره به دنياي مادي مي چسبانند كه گويي اصلا چنین سفري در كار نبوده است.
اين در حالي است كه در ايران امروز، انبوه جوانان بيكار، فارغ التحصيلان جوياي كار، جوانان در آستانه ازدواجي كه منابع مالي اين كار را ندارند، خانواده هايي كه به نان شب خود محتاج هستند، بيماراني كه به دليل كمبود پول در بيرون از بيمارستان ها همچنان منتظر كمكي از دولت يا خيرين هستند و... هستند كه به تدريج، معضلشان از حوزه فردي خارج شده و تبديل به معضلي اجتماعي و فراگير مي شود و قومي كه به حج رفته اند، در حالی در سفره هاي پر زرق و برق وليمه شان حاجي شدن خود را جشن مي گيرند که هر عقل و منطق سلیمی با آن مخالف بوده و طبیعی است که سنت حسنه ولیمه دادن را به ساده ترین شکل ممکن و بدون اسراف و تبذیر هم می توان برگزار کرد.
در پایان، یادآوری این نکته ضروری می نماید که اين اسراف و تبذيرهاي غيرمنطقی و غيراخلاقي با سفره هايي كه در پايان با انبوهي دورريز غذا روبه رو مي شود، با توجه به وجود كودكاني كه آرزوي يك شب سير خوابيدن را دارند، قطعا مطلوب نظر خداوند متعال نخواهد بود.

 


0

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

نماد اعتماد الکترونیکی

Telegram 1